Naar Straubing

Dinsdagmorgen 16 mei. Om een uur of vijf was het prachtig weer. Toen kwam de zon op en werd het verschrikkelijk mistig. De overkant van de Donau was niet meer te zien. Tegen de tijd dat ik mijn hele ritueel had afgewerkt en met de kano op de kar naar de inzetplaats liep was de mist alweer opgelost en toen ik om ongeveer 10 uur weg voer was het al helemaal helder waarna er een echt hete dag volgde, echt heet. Natuurlijk is dit een kwestie van wennen maar voorlopig brandde de zon behoorlijk op mijn tere, maar goed ingesmeerde huidje in. Eenmaal ben ik gestopt om de benen te strekken. ​

​Op de eilandjes leefden hele kolonies “Lachmöwen”. Die maakten een kabaal van jewelste. Tevens had ik daar, in Nedermotzing, ook wat willen gaan drinken. Blijkt dat alle gelegenheden inmiddels, stuk voor stuk, gesloten zijn. De horeca kan ook hier het hoofd niet meer boven water houden. Daarom ben ik, na het strekken van de benen en een zelfgemaakte koffie maar door gevaren naar Straubing. De kanoclub Straubing is permanent open en “bewirtet”. Behalve dan op maandag en dinsdag want dan heeft men “Ruhetag “. Dat heb ik weer. Er staat een sterke stroom en de kanoclubsteiger (stenen trappen) bevindt zich in de buitenbocht. Trappen, met in totaal 67 treden, moeten je over de fikse dijk helpen en aan de andere zijde weer naar beneden naar het graslandje, wat camping wordt genoemd. In eerste instantie heb ik helemaal geen trek in al dat gesjouw maar, na telefonisch contact met de beheerder, en het ontbreken van een andere optie besluit ik om toch maar te blijven en Straubing een kans te geven. Ik ben benieuwd hoe de mensen van de TID hier straks mee omgaan. Dat gaat nooit passen. Toen ik op deze officiële DKV-camping aankwam stond er een caravan met daarin een dame “für alle männer da”. Ze had kennelijk net een klant, en daarna nog één. Wie weet hoe vaak er nog een klantje langskomt. Tussentijds loopt ze losjes gekleed over het perceel. Ik ga er zo ver mogelijk vanaf staan want, omdat mijn boot in het water blijft, heb ik alleen maar een tarp met al m’n spullen er onder. Omdat dit meer in het zicht ligt dan in een tent hoop ik op het goede in de mensen. Voor de zekerheid doe ik wel mijn aluminium koffer op slot. Dan ga ik op zoek naar een plek om mijn dorst en aansluitend honger te stillen. Bij toeval vind ik deze zeer snel. Een Karmelieten Bier-Café-Restaurant met een enorme “Biergarten” en een plekje in de zon. Na een biertje van de tap bestel ik bij de maaltijd een Karmelieten “Karmentinus” (8,0 %) en die smaakt vol rond, superlekker, zodat ik me genoodzaakt voel om er nog een te bestellen. Daarna reken ik af en slenter wat door het stadje, maak wat foto’s en ga terug naar de camping. Wanneer ik nog maar net voor mijn tarpje zit komt er iemand aanlopen die zegt dat zijn vader hem heeft verteld dat hij nog even bij mij langs moet gaan om af te rekenen. We praten wat over en weer en dan zegt hij dat zijn biertje staat warm te worden en vraagt of ik ook een biertje lust. Ik loop met hem mee naar de tafels op het terras bij het restaurant van de kanoclub. Hij haalt een Karmelieten (is Straubing) Hefe Weizen voor me. We hebben leuke gesprekken en er komen nog een aantal biertjes op tafel die ook met smaak naar binnen worden gegoten. Hij heet Thomas en hij komt op een gegeven moment met een zak met Hongaarse droge worst en geeft me die. Zo zegt hij dat kun je wel gebruiken op je reis. Tevens vertelt hij mij waarom de dijk zo hoog is. Een aantal jaren geleden is er een enorme overstromingen geweest. De hele kanoclub, en omgeving, stond een meter onder water. Langs dit deel van de Donau, had ik al gezien, dat er op sommige punten damwanddelen in de dijk stonden. Ook had ik opgemerkt dat een groot deel van Duitsland ook achter een dijk leeft onder het waterniveau. Het werd laat maar we hebben opnieuw plezier beleefd.

De volgende morgen word ik wakker en zie dat de zon al op is. Hoe mooi begint je dag dan? Alleen merk ik dat ik de vorige avond meer heb gedronken dat ik had moeten doen. Geen kater maar, er tegenaan. Snel ga ik dat wegdouchen en scheer me ook nog want wanneer ik dat goed bijhoud heb ik er het minst last van. Eten koken, opruimen, inpakken en wegwezen, de dag in. Maar eerst nog naar de stad, naar Rewe, de supermarkt en dat is best nog een flink stuk lopen. Niet erg want de kano ligt al, helemaal ingepakt, gereed. Doordat ik nu in een lekker zonnetje loop ziet het er gezelliger uit dan gisteravond. Ook kom ik op een gedeelte wat ik nog helemaal niet heb gezien. Straubing ziet er hier veel mooier uit dan ik gisteren dacht. Gezellig ook met al die terrasjes op de pleinen. Nadat ik in de supermarkt heb ingekocht ga ik op zoek naar een winkel waar men vullingen voor mijn ballpoint verkoopt. Normaal gaan wij dan naar de boekhandel. Niet hier. Hier verkoop de boekhandel alleen boeken. Raar hè? Ik wordt doorverwezen naar Müller vlakbij C&A. Dat lijkt op een drogisterij/parfumerie maar op de eerste verdieping verkoopt men ook schrijfwaren. Ik toon mijn pen en de losse vulling waarop de winkelmevrouw aan de slag gaat om de juiste, passende vulling te vinden. Daar slaagt ze wonderwel in en ik neem er meteen maar vier. De wandeling terug is even prettig als de heenweg. Bij de kano aangekomen laad ik mijn boodschappen in en vaar weg. Een tijdje nog stroomt het lekker maar op een gegeven moment wordt het al weer minder. Vast alweer “Rückstau” van de een of andere sluis. Er is ook behoorlijk veel scheepvaart onderweg. Omdat ik pas om een uur of twaalf ben vertrokken ga ik pas om half drie een hapje eten in Pfelling, in wat in, vroeger tijden, een veerhuis is geweest.  Een lekkere Bockwürst met Currysaus, Pommes en een Hefe Weizen gaat er vlot in.
Geen tijd om lang te blijven zitten. Voor vandaag wil ik minimaal 30 km varen, heb ik bedacht. Moet kunnen. En dus stop ik ook op 30,3 km. Vandaag passeer ik ook de 2300 kilometerraai. En een stuk daarna zie ik een geschikte “Kiesbank” en trek de kano hoog en droog, tegenover Kleinschwarzach, bij kilometerraai 2292,4, dus ik moet nog wel effen een stukkie. Het was best een vermoeiende dag maar daar zal gisteravond beslist wel eens aan meegeholpen kunnen hebben. Het loopt al tegen acht uur nu en ik ga maar eens wat eten koken en bijtijds naar mijn bedje. Vandaag de eerste krekels gehoord. Leuk dat getjirp in de zwoele avondlucht.

10 comments

1. Hoi Willem, leuk hoe je altijd wel weer gezelschap vindt. Maar hoewel je veel geniet kan ik me zo voorstellen dat je het thuisfront toch ook wel mist zo nu en dan…

Dat is tegelijkertijd ook het mooie van zo’n reis: helemaal op jezelf zijn aangewezen.

Blijf je volgen 👍👍👍

Liked by 1 persoon

2. Hoi Willem,

Ik moest wel even weer even een paar reisverslagen doorlezen maar ik ben weer helemaal bij.
    Het gaat je goed af, prachtige foto’s en dito belevenissen.

Leuk om te lezen dat er ook veel reizigers zijn op de fiets, dat lijkt me zoveel makkelijker:)!
    Al zijn ze niet allemaal even attent las ik.

Op naar het naar volgende reisdoel!
    Groet Martin

Liked by 1 persoon

3. Ja dit begint nu echt een verslaving te worden voor me, jou verhalen te lezen. En een hele leuke! Ik ben je nu echt aan het ‘stalken’ via Google Maps. Dan kijk ik van boven waar je kamp gemaakt hebt en waar je al die Hefe’s hebt gescoord 🙂 En zo beleef ik gelijk onze eigen Donautocht voor de tweede keer! Straubing via het centrum langsvaren durfden we toen vanwege de enorm hoge waterstand en de smalle doorgang bij de brug niet aan. Daar werden we bij de sluis ook voor gewaarschuwd. Wij hebben toen net iets voorbij Straubing kamp gemaakt in een weiland, waar de Alte Donau en de Donau weer samenvloeien. Maar zo te zien hebben we echt wel wat gemist! Je snapt natuurlijk wel dat we je gaan uithoren wanneer je weer terug bent 😉 Gute und angenehme Fahrt verder!