Bratislava

Vanmorgen zodra het een beetje licht begint te worden ontwaak ik en wacht tot ik ergens een beetje zonlicht zie. Dan ga ik er uit, opnieuw de muggenwereld in. Onmiddellijk voel ik ze ook al weer aanvallen en prikken, de krengen. Eenmaal aan het varen was er veel, zeer veel wind. Geen muggen en nog een redelijke snelheid ook. Onderweg eenmaal gestopt voor een versgemalen kop koffie en even lekker in de zon zitten. Daarna door naar Bratislava. De eerste kano club, waar ik naar een onderkomen voor de nacht heb gevraagd, deed een beetje moeilijk. Geen nood, er zijn er meer. De volgende gaf geen probleem. Kanoisticky Klub Karlova Ves, Bratislava 1932. Luba en Jozef gaven direct een goede reactie. Ze waren enthousiast over mijn Donauliefde en de president van de club gaf ook nog eens zijn toestemming. Daarenboven werd ik geholpen om mijn zware boot op het clubterrein te brengen en heb ik een complete rondleiding door het clubgebouw gehad. Daarna hebben we samen, ter kennismaking, nog een aantal glazen wijn gedronken die door de broer van Jozef wordt geproduceerd. En of dat alles nog niet genoeg is krijg ik het aanbod dat ze me naar de Maly Dunai willen vervoeren zodat ik er gemakkelijker inkom dan via Bratislava. Ik behoef daardoor nog maar twee keer over te dragen. Dit staat inmiddels gepland voor aanstaande vrijdag, precies twee maanden nadat ik ben weggevaren uit Donaueschingen. Dus heb ik alle tijd om Bratislava te bezoeken en uit te pluizen. Het loopt zoals het loopt maar, zoals alles deze reis verloopt, is ronduit verrassend. Bij aanvang en planning heb ik zelfs nog gedacht om Bratislava helemaal te laten schieten. En nu zoveel warmte en medemenselijkheid. Ik ben zo dankbaar voor alles wat me ten deel valt. Niets gepland en zoveel ontvangen. Super!!! gewoon.

En nu zit ik hier helemaal geïnstalleerd op deze kanoclub. Bratislava aan mijn voeten. De Mark Twain club voor het bier, het studentenhuis voor het eten, onder handbereik en het stadscentrum op een klein uurtje lopen. Wat wil ik nu nog meer. De zon schijnt en de temperatuur is, ondanks de stevige wind, best lekker. Eerst maar eens op bezoek bij de Mark Twain club. Een namaak raderbootje aan de oever en een gezellig onderkomen op de wal. Alles in Mark Twain stijl en beleving. Gezelligheid begint met de juiste entourage. Wanneer er dan ook nog een gast gitaar gaat spelen, ben ik verkocht. Wat is het toch leuk op de wereld wanneer je er aan deelneemt. Het weer mag dan nu niet optimaal zonnig zijn, de sfeer is zeer zeker optimaal. Ik ben gaan eten bij het buffet van de universiteit vlakbij, de Faculty of Informatics and Information Technologies of Slovak University of Technics. Lange namen houden ze hier kennelijk wel van. Heel erg lekker eten voor heel weinig geld. Daarna maar weer naar de Mark Twain voor een lekker Slowaaks biertje om vervolgens terug te gaan naar de kanoclub om me voor te bereiden op morgen, Bratislava.

Daar was men gezellig aan het barbecueën. Gezelligheid is hier tenminste nog  veel belangrijker dan geld. Alles gaat hier al in een heel relaxed tempo: kalm aan, kalm aan. Vanavond nog een lekkere koffie gemaakt en wanneer ik die net op had begon het keihard te regenen en te onweren. Vlug mijn tentje in gekropen en me verheugd over het feit dat ik deze had opgezet. Een tent is voor een wat langer verblijf toch wat comfortabeler dan een hangmat of een tarp-bivak, zeker wanneer het weer onstabiel is. Wanneer ik alles in mijn tent op orde heb rest mij niets anders dan maar te gaan slapen.

Woensdagmorgen 7 juni. Vanmorgen om een uur of vijf hoorde ik luidruchtig schreeuwen en gillen. Duidelijk mensen die veel pret hadden. Het kwam uit de richting van het universiteitsterrein. Of het zijn studenten die heel vroeg aan het sporten zijn of ze hebben tot heel laat nog een feestje gehad. Gelukkig ben ik snel weer ingeslapen en werd toen pas om half acht wakker. Dit komt waarschijnlijk omdat de zon me vandaag niet wakker kon maken vanwege de opdringerige wolken die zich er telkens maar weer voordringen. Toen ik naar het toilet ging ontmoette ik Wlado (Richter) die me zo’n beetje alles op de club nogmaals wilde laten zien. Daarna vroeg hij of ik wijn lustte en wilde al aan de drank. Dit schijnt bij elke nieuwe ontmoeting gebruikelijk te zijn. Ik legde hem uit dat acht uur ’s morgens voor mij echt te vroeg was. Geen probleem. Hij was verbaasd maar begreep het, geloof ik, toch wel. De beste man heeft een karig pensioentje en zal er gewoon bij moeten blijven werken om in leven te kunnen blijven.

Vandaag wil ik proberen om voldoende inkopen te doen om mijn voorraden weer op peil te brengen zodat ik op de Maly Dunai niets tekort kom. Er zijn daar, volgens Wlado, best veel dorpen waar de inkoopmogelijkheden niet in overvloed aanwezig zijn. Vandaag dus naar de stad om deze te verkennen en inkopen te doen. Rijst, Cranberries en diverse noten moeten er komen. Campingaz heb ik nog niet kunnen vinden. De stad heb ik, op de linker Donauoever, al helemaal plat gelopen. De rechteroever heeft veel moderne hoogbouw en windmolens voor zover het oog reikt. De Burcht (Bratislavsky Hrad) is wel het meest in het oog springend en die bezoek ik dan ook uitvoerig. Het eten van de lunch in een, naar verluidt, typisch Slavische restaurant is een heerlijke bezigheid. Een echte Slavische Budweiser met een Knoflooksoep geserveerd in een heel brood, een overheerlijke Salade en Palatschinken als dessert is een lunch die de naam diner waardig is. Heerlijk allemaal. De terugreis vanuit de stad is deels klimmen en dan een afdaling door een straatje met alleen maar traptreden, Strmá Cesta, zomaar een straatje in Bratislava. Gelukkig beloofde ik het niet te beklimmen. Toen ik, eenmaal terug, langs Mark Twain kwam heb ik daar eerst mijn dorstgelijst voor ik naar de kanoclub terugkeerde. Daar was mijn alweer druk in de weer om een dekzeil voor een boot te vervaardigen. Met zeven á acht man/vrouw discussie voeren en overleggen waarna één man zegt hoe het moet. Vermakelijk. Ik zal me er maar niet in mengen. Het is zeven uur in de avond in de muggen beginnen hier ook al een leger te formeren en staan klaar voor de aanval, straks. Vanavond is het woensdagavond, nog geen clubavond bij deze kanoclub, maar het is er al drukker dan gisteren en men heeft er kennelijk zin in. Er worden boten op bootwagens gelegd in de bedrijvigheid is groot. Woeste plannen heeft men kennelijk. Ik heb er geen idee van wat men allemaal van plan is te gaan doen, maar volg alles, vanaf mijn positie bij mijn tent, op de voet.

Blijkt dat er morgen een delegatie van zeventien personen naar Tulcea (RO) gaat met auto’s en boten om daar tien dagen in de Donaudelta te gaan rondvaren. Ik ben ook uitgenodigd maar blijf bij mijn eigen droom. We zitten wat later nog gezellig bij elkaar en drinken en praten er lustig op los. Dan komt het afscheid. Ze vertrekken morgenochtend, heel vroeg. Ik ga slapen en hoop dat ik er niet wakker van word.

Maar, precies zoals ze hebben afgesproken, rijden ze, klokslag zes uur, de poort uit. Wakker was ik sowieso al geworden maar heb daarna nog tot half acht geslapen. De dag start mooi, helder en dus zonnig, stukken beter dan gisteren. Heel duidelijk wordt nu ook dat in deze streek een landklimaat heerst. Hoe scherp deze scheiding is weet ik niet goed maar wel is duidelijk dat ik hier ’s morgens geen enkel spoor van condens meer op mijn tent heb. Zelfs niet na de enorme bui onlangs. De lucht is hier duidelijk veel droger dan in Oostenrijk en de temperatuur daalt niet meer onder het dauwpunt. Leuke gewaarwording dat dit zo opeens te constateren valt. Van de ene op de andere dag, terwijl ik me nog steeds gewoon langs diezelfde, met water gevulde, Donau bevind.

Overigens heeft de Donau ook hier, in 2013, zeer hoogwaardige gekend. De Mark Twain club en de kanoclubs stonden in meer dan 2 m water en dat is bijna 10 m hoger dan het niveau van dit moment. Onvoorstelbaar.

Vandaag ga ik op een, van Michal geleende, fiets naar de stad en wel naar een outdoorshop voor campingaz. Even een voorraadje aanleggen voordat ik het helemaal zonder gas zal moeten doen. En dat is me gelukt ook. Op de fiets gaat het toch allemaal een heel stuk sneller. Daarom, op naar outdoorshop Trekland (www.trekland.sk) die door Michal werd aangeraden. Omdat ze daar geen campingaz verkochten heb ik maar een geheel nieuwe primus brander met vier gasflacons aangeschaft. Dit omdat de verkrijgbaarheid van de primus flacons, in de landen die ik nog ga bezoeken, beter zal zijn dan de campinggaz flacons die eigenlijk alleen in West-Europa nog in de handel verkrijgbaar zijn. Een geheel nieuwe set dus. Deze zal, naar verwachting, ook wel goed functioneren. Voor de zekerheid echter, ben ik ook nog naar Hudysport gereden en heb daar nog twee CV470 campingaz flacons bijgekocht. Zekerheid voor alles. Als een fietsende en lopen de bom loop ik nu door het warme, of zeg maar hete, stadscentrum van Bratislava, op zoek naar een traditioneel restaurant. Ik wil natuurlijk wel zoveel mogelijk van de Slowaakse keuken proeven. Vandaag zit ik daarom bij de Slovak Pub en bestel, vooraf een soep, met diverse stukken worst, aardappel en zuurkool en een grote klodder room.  Het hoofdgerecht valt het beste omschrijven als een stamppot met een paar grote stukken suddervlees (draadjesvlees of zuurvlees noemt men dit ook wel), en het was allemaal heel erg lekker al moet gezegd, dat je dit soort maaltijden meer in winterse koude dan in deze zomerse snikhete verwacht. Landman’s kost is het in ieder geval zeer zeker. Ook de gehele entourage is prettig met op de achtergrond gepaste volksmuziek. De koffie is een voortreffelijke afsluiter van deze, wat zware, lunch. Ik moet nu nog even bedenken wat ik verder nog wil doen in de stad. Mijn bagage is inmiddels best zwaar geworden met zes gastanks en ik heb natuurlijk ook de fiets nog om mee te nemen wanneer ik ga lopen. In dubio. Teruggegaan naar de kanoclub levert me een lekkere luie middag op en het weer is er goed genoeg voor.

Toch beland ik eerst nog even op een nostalgisch terrasje bij de

Oude Apotheek

San Martins Dom (Dóm sv. Martina). Café l’Aura, eigendom van J.J. Darboven. Die namen fascineerden me en daar moest ik even een paar biertjes zitten. En m’n leenfiets stond met m’n eigen kabelslot aan een lantaarnpaal gekluisterd.

En omdat ik immers op de fiets ben is het maar even trappen en ik zit weer op de kanoclub, waar ik weer een stukje bijschrijf. Ik bak de aardappelen die ik nog heb van Wolfgang en gooi er een paar eieren door. Gemakkelijk, voordelig en ik ben snel klaar. De clubavond begint voor mij buiten aan tafel met Luba en Jozef gebogen over de kaart van de Maly Dunai. Nauwgezet krijg ik alle belangrijke plaatsen opgenoemd met vooral alle plaatsen om kamp te maken, te eten en te drinken. Twee keer overdragen er nog over. Plan is om morgenochtend om elf uur te vertrekken. Toen we alles besproken hadden zijn we verhuisd naar het clubgebouw waar ik door iedereen heel hartelijk werd begroet. Een van de leden vierde zijn verjaardag en er waren lekkere hapjes, wijn en vooral bier. Om een uur of elf werd er een eind aan het feest gemaakt. Kennelijk is dat hier ook de eindtijd van een clubavond.

Gezellig was het in ieder geval wel. Eenmaal in mijn tentje nog even whatsappen met thuis en dan slapen. Morgen alles opruimen en dat is best weer veel werk. Bijtijds op.

4 comments

1. Nu op het land rijdende bom maar dan is het varende bom op het water ; gastanker ; ook eens wat anders op de fiets te kunnen . Goede vaart verder met hopelijk ook veel mooi weer en hartelijke en gezellige ontmoetingen . Tot de volgende leesplezier .

Liked by 1 persoon

2. Hoi Willem,
    Ik was een klein beetje achterop geraakt met het lezen van je blogs, maar ik ben inmiddels weer helemaal bij. Verbazingwekkend hoor al die behulpzaamheid tijdens de reis, hoewel er af en toe ook weleens iets tegenzit!