Duna Magyarország

De Hongaarse Donau

Woensdag 14 juni. Lekker geslapen tot dat ik er noodgedwongen even uit moest. Direct weer door een aantal muggen gestoken en ik neem er een aantal mee naar binnen. Op jacht en maar weer verder slapen. Een paar keer gestoken maar verder goed geslapen. Het is weer een prachtige morgen.

Hier stond mijn tentje bovenop

Wanneer ik weer vaar constateer ik dat de Váh een rivier is die grootdeels gekanaliseerd blijkt te zijn. Op het laatste deel, vlak voor Komárno, ziet rivier er gelukkig weer wat natuurlijker uit.

Mantra

Bij het botenhuisschip met mooie vlonder ontmoet ik een kanotrainer die me uitgelegd bij wie ik moet vragen voor een slaapplaats. De trainer is van oorsprong een Hongaar en bevriend met Arend Bloem die hij met regelmaat in Wormer heeft bezocht. De chef, die ik nodig heb, is nu echter niet aanwezig en er wordt besloten dat ik nu ook het beste eerst wat kan gaan eten in de stad. Daarna is de chef beslist terug.

Moet kunnen

Tijdens mijn wandeling en zoektocht naar een restaurant vind ik een apotheek. Daar koop ik twee flacons insectenspray met 50% DEET. “Let’s kill the bastards.” Daar vraag ik ook naar restaurant en blijkt dat ik terug moet lopen, over de brug rechts. Teruglopen is jammer maar het scheelt me wel teruglopen straks, na het eten. Het eten is er niet bijzonder maar voldoende goed en het zitten en schrijven aan een tafel is alleen al fijn. Het teruglopen daarna, in de verzengende hitte, is een opgave maar valt uiteindelijk, dankzij mijn hoed, nog mee. Wanneer ik weer aankom bij deze, kennelijk goed gefortuneerde, Kajak & Kanoe Klub Tagoknak blijkt dat ik daar niet van hun hotelfaciliteiten gebruik kan maken. Er zijn veel gastvaarders aanwezig vanwege de wedstrijden, aanstaand weekend.
De tuin gaat niet want het gras wordt met regelmaat gesproeid. Dan vraag ik of ik op de vlonder van het, in de rivier afgemeerde, boothuisschip “Mantra” mag bivakeren en dat wordt goed gevonden. In het clubgebouw kan ik dan terecht om te douchen. En daarom slaap ik vannacht op een vlonder, op het water. In de avond krijg ik nog bezoek van een jongedame met twee kleine zoontjes. Ze is heftig geïnteresseerd in mijn reis en we hebben daarover een leuk gesprek. Over de muggen en Komárno wist ze me nog te vertellen dat de Komár, mug betekent en dat het dus ook niet verwonderlijk is dat hier zoveel muggen zijn. Ze vraagt om het adres van mijn blog, neemt afscheid en vertrekt weer. Ik kruip mijn tentje in, drink nog een glaasje wijn en overdenk mijn dag. Ik heb alleen tevoren niet bedacht dat een dergelijk schip een ankerlicht zou voeren

en heb geslapen onder een felle LED spotlight. Net volle maan alleen feller en veel dichterbij.

Donderdag 15 juni. Best lekker geslapen wat overigens geheel te danken is aan mijn, met dons gevulde, Exped luchtmatras. Geen optrekkende kou en net zo hard opgepompt zoals dit voor de ondergrond vereist is. Ik zou op deze reis niet zonder kunnen.

De chef komt om zes uur al varen met een jonge knaap die, of zijn zoon is, of een toekomstige olympisch kampioen moet worden. Ze zijn zo’n drie kwartier onderweg en wanneer ze terug komen probeer ik een praatje aan te knopen. Dat lukt me echter niet. De chef is niet erg spraakzaam of twijfelt aan zijn taalkundigheid. Ze vertrekken direct weer met een ranke wedstrijdboten naar de botenloods. Misschien ook hebben ze wel een heel strak tijdschema en moet de jongen straks naar school. Het is zoals het is. Tijdens mijn ontbijt komen al meer mensen om te trainen. Allemaal in snelle boten. Vanmorgen was ik ook weer in de gelegenheid om me te scheren. Daar was, door de muggen, ook niet meer van gekomen. Nu kan ik tenminste goed verzorgd in Hongarije aankomen.

Een eerste indruk maak je maar één keer.

Maag Lever Darmstichting

Wanneer ik de Hongaarse gastvlag tevoorschijn haal zie ik ook de MLDS-vlag weer. Daarom plaats ik hier nog maar eens een foto van mijn tentje met de MLDS-vlag op de vlonder van de “Mantra”. Dit om te proberen meer “Donauteurs” aan te sporen want ik wil ook nog een keer naar huis. Het streefbedrag is gesteld op € 6336,= (1 €uro per km) en doneren kan al vanaf vijf €uro. Wordt jij ook donauteur? Kijk daarvoor op: https://kominactie.mlds.nl/actie/willem-den-hartog

Vervolgens weer, met een ruime hoeveelheid drinkwater op pad. Ik bedenk dat ik in Servië mogelijk €uro’s nodig heb voor de doortocht. Dit had de voorzitter van de T.I.D. (Tour International Danubiën) me een keer via e-mail laten weten. Rond de € 65,= zou de passage bedragen. Daarom gelijk in Komárno nog maar even langs een geldautomaat. De laatste plaats waar ik €uro’s kan pinnen. Wanneer ik daarvan verzekerd ben koop ik nog een sixpack bier en een Magnum Dubbel Caramel, die ik direct verorber. Het bier gaat mee als vervanger voor drinkwater.

Wanneer ik vanuit de Váh de Donau op peddel is dit een verademing. Weg van de modderige rivieren vol met muggenlarven en muggen, op naar de veel steniger Donau die tegelijkertijd ook veel schoner lijkt. Er zullen hier dus ook minder muggen zijn maar dat moet ik eerst zien en dan geloven. Wanneer dat zo is helpt mijn 50% DEET wel heel erg goed. Ik hoef het maar aan te schaffen en de muggen zijn verdwenen. Een echt “Hans Klok” middeltje. De Donau is hier, in vergelijking tot de Malý Dunaj, enorm breed met licht oplopende strandjes en wisselende begroeiing. Ook de achtergrond is veranderd van vlak naar heuvelachtig. Prachtig dat deze verandering zich precies aan de landsgrenzen houdt.

Op een gegeven moment word ik gewoon aangetrokken (aangezogen) door een strand op de linker oever. De zon staat er pal op maar er zijn ook bomen en dus ook schaduw. Ik zet er een kop versgemalen koffie en ga daar, op mijn stoeltje in de halfschaduw, van zitten nippen terwijl ik geniet van het uitzicht. Magnifiek! Het lijkt wel of ik ergens een verkeerde afslag heb genomen en in de Stille Zuidzee bent beland. Even overweeg ik nog of ik hier niet moet overnachten maar dat valt af. Ik heb vandaag nog niet voldoende kilometers gepeddeld, bedenk ik. Wil ik in de Zwarte Zee aankomen dan zal er nog best een stukje gepeddeld moeten worden (1759 km). Daarom breek ik weer op en ga verder. Tot aan het restaurant “Mlyn Malom” in Radvaň nad Dunajom. Daar ga ik, niet al te laat, eten waarna ik nog tijd genoeg over heb om ergens een plekje voor de nacht te zoeken. Ik behoef dan niet meer te koken en dat is lekker makkelijk. Kalm aan en lekker relaxen vanavond, hoop ik. Goede kans want er zijn hier heel veel strandjes en eilandjes. Door een aanwijzing op m’n GPS kom ik op een echte camping terecht, Camping Eden. Hoe klinkt dat? Daar check ik in omdat de mooie open grasvelden me erg aantrekkelijk lijken. Ook staat er in oude wilg waarvan de stam begroeid is met de zwavelzwam. Die zie ik langs de Donau heel vaak en nu heb ik de kans er gemakkelijk een foto van te malen. De weersverwachting voor morgen valt me een beetje tegen. Het zal een regenachtige dag worden. In een mum van tijd heb ik me daarom,

inclusief buiten tent, geïnstalleerd, lig in bed en val in slaap.

Vrijdag 16 juni. Vanmorgen was ik al om vijf uur wakker. Er was licht aan de lucht maar aan alles was te zien dat het geen mooie, zonovergoten, dag zou worden. Ik ben tot zeven uur blijven liggen en heb nog wat geslapen. Toen ik er eenmaal uit ging heb ik alles zo snel mogelijk in orde gemaakt en wanneer de kano bijna helemaal was ingepakt ben ik nog even lekker gaan douchen. Wanneer ik daar de kans voor heb, dan pak ik die. Het regende inmiddels en toen ik de trap afging vanuit het toiletgebouw, ik had de waarschuwingen gezien dus ik hield me vast aan de trapleuning, ben ik tot twee keer toe uitgegleden op de spekgladde, betegelde treden. Had ik me niet zo goed vastgehouden dan was ik beslist vandaag in het ziekenhuis beland. Levensgevaarlijk, spekglad en zeker wanneer je dan ook nog op crocs loopt, zoals ik. Gelukkig is het goed afgelopen. Daarna was ik ook al snel het water op. De nevenarm, waarin de camping zich bevindt, heeft niet veel stroming maar wanneer je weer op de hoofdstroom komt gaat het lekker. Het regenen was inmiddels opgehouden maar achter me hoorde ik het al een aantal keren rommelen. Ook op rechts ontwikkelde zich een bui. Wanneer die twee elkaar ontmoeten gaat het mis, bedacht ik. Voordat het zover was zocht ik de oever op. Daar was ik,  op een paar meter na, en toen braken de hemelpoorten open. Het hoosde ineens van de regen en ik kon met behulp van mijn paraplu nog een aantal spullen uit de kano meenemen naar m’n schuilplaats. M’n stoeltje natuurlijk, m’n tas waarin m’n schrijfblok, m’n hoofdlamp, gps en InReach, m’n koffiemolen en mijn thermosfles. Ook nam ik, voor extra bescherming, nog m’n tentluier mee.  Je weet me nooit. Nou, toen ik eenmaal geïnstalleerd zat en koffie had gezet hield de bui het alweer voor gezien. Regen en onweer hielden op en de zon brak weer door. Omdat ik me zoveel moeite had getroost ben ik nog maar even wat langer blijven zitten om te kijken of het allemaal wel echt voorbij was. Toen dat zo bleek te zijn heb ik alles maar weer ingepakt en ben verder gevaren. Naar Esztergom leek me haalbaar. Daar ben ik direct naar de roeivereniging gegaan en werd er hartelijk welkom geheten, geholpen om mijn kano met bepakking en al op de kampeerplaats te krijgen, uitleg en een sleutel van de toegangspoort gekregen. Het weekend was er een regatta dus er zou niemand op het terrein zijn. Zondag was de huisbaas weer terug. En zo verliet van lieverlede iedereen het terrein en bleef ik weer helemaal alleen achter. Vanavond al zou ik Esztergom bezoeken maar eer het zover was kwamen er meerdere hoosbuien overgedreven. ​

​Redelijk kort maar bijzonder krachtig. Na een aantal buien te hebben afgewacht besloot ik om niet naar de stad te gaan en hier onder het afdak, met tafels en banken, mijn maaltijd klaar te maken. Geen probleem, ik heb van alles in huis. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst een kop koffie. Vervolgens heb ik rijst gekookt, uien gebakken met daarin hele stukken kip, wat versgemalen zwarte peper en Himalaya zout, waarna het geheel werd afgedekt met een gebakken ei. Wat je met de zebrapotje en een jagerspannetje al niet allemaal kunnen bereiden. Een beetje veel was het wel maar ik kon het aan. Een lekker glaasje wijn erbij en mijn avondmaal staat als een huis. Overigens is dit de wijn die ik nog net in Slowakije heb gekocht (Slovenské Vinice, een Cabernet Sauvignon).

Met het in Bratislava gekochte primusbrandertje ben ik minder blij. De Piëzo ontsteking werkt nu al helemaal niet meer en het is maar goed dat ik onderweg een keer een aansteker heb gevonden. Niet alles wat uit Zweden komt is kennelijk van hoogstaande kwaliteit. Ook is de brander veel te klein waardoor in het midden van de pan alles aanbrand (behalve water) en aan de rand alles nog koud is. Een snertding. De campingaz Twister PZ wint het,tot nu toe, op alle fronten. Zoveel in vermogen (3 kW) als in vlam verdeling. De regelbaarheit van een heel kleine vlam is hier wat moeizaam en gaat dan vaak uit. Tot zover deze brander review.

Inmiddels zijn er alweer een paar hoosbuien overgetrokken en is het weer droog. Ben ik even blij dat ik niet naar de stad ben gegaan. Het is best wel een flink stuk lopen en krijg je onderweg zo’n bui dan verzuip je, ook met een goede paraplu. Nu zit ik lekker droog onder het afdak op de camping. Het wordt alweer donker. Ik ga opruimen en naar bed. Kennelijk regent het hier nooit lang maar wanneer het regent dan regent het hard en vaak.

2 comments

1. Goed bezig Willem, zelf een keer koken kan ook geen kwaad! Strandstrip zag er inderdaad erg mooi uit, maar ja je had te weinig km’s gemaakt haha! Je zit al op een respectabel aantal hoor, maar het is goed om ook een beetje streng te zijn voor je zelf. Goed weekend alvast!

Liked by 1 persoon

• Jullie ook een heel goed weekend!!! 😎🛶. Vanmiddag al wel uit eten geweest en nu ben ik op een BBQ fest beland. Ook heel gezellig met life muziek en Superlekkere spare ribs o.a. Alleen jammerlijk veel wind vandaag. Maakt het fris in de avond. 😎🛶. Esztergom is een heel oude stad met de grootste Basiliek van Hongarije.